Startsida / Inlägg

Förutsägbar lansering av Sony Ericsson

av Peter Pettersson

Tre nya walkmanmodeller. Ingen större överraskning, inga stora nyheter, inga stora nya tekniska landvinningar. Sony Ericssons nya mobiler ser OK ut, men är i princip bara uppfräschade, upphottade versioner av tidigare modeller.
Visst, det finns en marknad för dem också. Frågan bara hur stor det är över tiden. Om analyserna av marknaden stämmer är det efterfrågan på mellan- och toppmodeller i Europa som sviktar mest.
Att då släppa nya mobiler där två av tre tillhör den gruppen är kanske inte det bästa. Draget i mobilbranschen ligger just nu i Asien och handlar mest om lågprismodeller för marknader som Indien och Kina.
Lågprismodeller som Sony Ericsson för fem år sedan valde bort och som man senare tvingats utveckla. Lågprismodeller som fortfarande gör att vacklande Motorola håller sig på banan. Man har till och med fabriker som bygger just lågprismobiler i Asien.
Nej det är nog så att mobilköparna i Europa blivit alltmer svårflirtade. Det krävs mer än en något bättre kamera, något mera minne eller något bättre ljud för att få folk att storma mobilbutikerna.

  • Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen, Jenny Åsell och Mattias Kling
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB