Startsida / Inlägg

Tuff resa för Xperia X1

av Peter Pettersson

Som svensk vore det ju kul om Xperia X1 kunde ge Sony Ericssons försäljning en välbehövlig knuff framåt. Men tyvärr tror jag inte att den klarar det.
Istället kan X1:an bli en ganska dyr historia för Sony Ericsson. Det pris man går ut med nu är för högt i förhållande till vad konkurrerande lurar klarar.
Därför är det troligt att man måste justera ned priset för att sälja tillräckligt många telefoner.
Problemet är bara att Sony Ericsson har för dåliga marginaler på X1. Man måste betala både till tillverkaren Htc och till Microsoft för Windows Mobile. Det gör att man inte har så mycket att ta av för att klara en prissänkning.
För lång tid har gått från lanseringen den 10 februari till i dag. Sony Ericsson måste korta tiden från lansering till leverans för att kunna hänga med i konkurrensen.
Den tiden är förbi när man kunde lägga ut ”spärrballonger” och leverera först långt senare.
Ett bra exempel på det är Garmin. Deras Nüviphone väckte stor uppmärksamhet i januari. Men finns det någon telefon?
Klassiskt exempel på så kallat ”vapourware”. Något som datorbranschen varit fena på i decennier. Prototypa fram något som ser ut som det funkar och sälj det sedan så får kunden betala utvecklingsnotan.
Men jag tror som sagt inte att det håller längre, det heller.

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB