Startsida / Inlägg

Tre väljer också att agera med ”langarstil”

av Peter Pettersson

Kan låta hårt. Men det är på många sätt en passande beskrivning på hur mobiloperatörerna beter sig.
Först lockar man kunder med obegränsat surfande på mobilt bredband till ett fast pris.
Och när man fått tillräckligt många att nappa och bli ”beroende” höjer man priset.
Känns metoderna igen?
Att sätta ett tak på hur mycket man kan surfa mobilt är ett effektivt sätt att ta död på mobilt internetanvändande.
Dessutom, och det är kanske det viktigaste, skälet är precis som i langarbranschen bara att man vill maximera vinsten.
De priser man ligger på i dag är desamma som till exempel Ericssons säljare använder när de är ute och säljer inte investeringar i mobilt bredband hos operatörerna.
De ska alltså täcka kostnaderna och ge vinst. Ändå vill man höja priserna.
Telia och Tele2 har redan infört tak på surfandet och planerar prishöjningar nästa år. Telenor pratar också om tak och högre priser.
Jag tror det är dags för post- och telestyrelsen som är tillsynsmyndighet att regagera så fort som möjligt.

  • Tjänstgörande redaktörer: Jennifer Snårbacka, Karl Sigrelius och Alexandra Wojcik
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB