Startsida / Inlägg

Vi börjar bli mätta på mobilt bredband

av Peter Pettersson

För första gången sedan lanseringen av mobilt bredband viker marknaden. Inte så mycket, men ändå. Enligt analysföretaget It-research backade försäljningen av mobilt bredband med tre procent första kvartalet i år.
Kan ju bero på den vikande ekonomin. Men det kan faktiskt också bero på att de som har behov av mobilt bredband har skaffat sig det.
Det finns över en miljon abonnemang i Sverige.
Men det kan också vara en effekt av att folk tröttnat på den missvisande marknadsföringen. Några 7,2 megabit kan ingen få. Då blir det klart larvigt att ändå trycka på det i all reklam.
Dessutom tror jag att tilltaget att strypa abonnemangen med tak som gör att man inte alls kan surfa fritt längre börjar straffa sig.
Med taken kvar blir inte mobilt bredband ett värdigt alternativ till fast bredband. Och då blir det inte lika intressant.
Så jag tror, i motsats till It-reseach som räknar med en återhämtning under andra halvåret, att intresset för mobilt bredband kommer att fortsätta svalna.
En lösning är givetvis att bolagen som säljer strypt mobilt bredband: Telia, Tele2, Glocalnet och Tre slutar med det.

  • Tjänstgörande redaktörer: Mikael Hedmark, Jenny Åsell och Annika Panas
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB