Dags för elektronikbranschen att skilja på nytt och nästan nytt
avAftonbladets avslöjanden de senaste dagarna att kunder köpt hemelektronik som visat inte vara helt ny som de trodde är egentligen inte en ny företeelse. Det är något branschen sysslat med rätt länge. Problemet i Sverige är dock att man inte säger som det är.
För drygt tio år sedan avslöjade tidningen Dagens It, som jag var chefredaktör för vid den tiden, att bland andra Canon sålde kopieringsmaskiner med renoverade delar som nya. De var visserligen fabriksrenoverade av Canon och det stod i den finstilta texten att maskinerna innehåll ”remanufakterade” delar. Men ändå. den vanlige kunden trodde han/hon köpte något nytt och oanvänt.
I Usa där jag är just nu, säljer bland andra Apple fabriksrenoverade Mac-datorer, Iphone och Ipodar till mycket förmånliga priser. Men, det skulle aldrig falla dem in att påstå att de var nya. Det skulle de heller inte har då med. Stämningarna och rättsprocesserna som skulle följa på något sådant skulle bli allt för dyrbara.
Om de svenska elektronikladorna har problem med lönsamheten får de hantera det på något annat sätt än att sälja lätt begagnade varor som nya. Något annat är inte acceptabelt.