Startsida / Inlägg

Tiden rinner ut för gratis-tv i USA

av Peter Pettersson

I mars förra året drog gratistjänsten Hulu.com igång i USA. Där finns tv-program från NBC, ABC, FOX Comedy Central, Current TV, PBS, USA Network, Bravo, Fuel TV, FX, Speed, Big Ten Network, Syfy, Style, Sundance, E!, G4, Versus, A&E med flera.

Det finns också en hel del långfilmer.

Allt kan ses utan avgifter så länge man är bosatt i USA. Eller har möjlighet att logga in på Internet via en amerikanska server.

Hulu Simpsons.jpg

Hulu har sedan lanseringen 2007 setts som ett försök av Hollywood att möta piratsajterna. Inte minst med bättre bildkvalitet. Tanken är att Hulu ska finansieras med reklamavbrott i filmerna och reklam på webbsajten.

Men, nu börjar ägarna dra öronen åt sig. Bakom Hulu står NBC Universal, Fox Entertainment Group (som ägs av Rupert Murdocks News Corp), ABC Inc. (som ägs av Walt Disney Company) samt riskkapitalbolaget Providence Equity Partners, som investerade 100 miljoner dollar för att få en andel på tio procent.

Problemet är att annonsintäkterna inte räcker till. Den planerade lanseringen i Storbritannien har nu skjutits på framtiden och företrädare för News Corp säger nu att man räknar med att Hulu måste börja ta betalt under 2010.