Comhem bäst på att vara sämst
avDet är märkligt. Det verkar som att ju större ett företag blir på en marknad, desto mindre bryr man sig om sina kunder.
Comhem är ett bra exempel på det. Det som gör det hela än mer märkligt är ett Comhem till stor del skapats direkt och indirekt med våra skattepengar. Det är ett bolag som dels varit en del av helstatliga Televerket och numera delstatliga Telia.
Till delar består det också av gamla Stjärn-tv som byggdes upp av skattebetalare och kunder i Stockholms stad och som den dåvarande socialdemokratiska majoriteten såg till att Wallenbergsfärens Eqt fick köpa för 730 miljoner kronor 1998. Fastän frifräsaren Jan Stenbeck bjöd mer.
Eqt sålde sedan Stjärn-tv till Upc ett år senare för 3,5 miljarder.
2003 var det dags igen. När Telia skulle gå sammans med finska Sonera var bolaget tvunget att göra sig av med sin kabel-tv av konkurrensskäl. Wallenbergs fick återigen chansen att köpa ett kabelbolag. Man köpte Comhem för 2,5 miljarder för att två år senare sälja det för över tio miljarder.
Comhem har hela tiden visat god lönsamhet och då är det ännu märkligare att man inte bryr sig om sina kunder tillräckligt.
Det verkar som det enda sättet att få företag av den typen att skärpa sig är att rösta med fötterna. Fast det är inte lätt om man bor i ett flerfamiljshus som bara har avtal med Comhem och vill se på tv.