Startsida / Inlägg

Svarar Ipad mot de högt ställda förväntningarna?

av Peter Pettersson

Det ligger något i Wall Street Journals ord att senast en platta var lika upphaussad som Apples Ipad var när det stod budord på den. Media runt om världen, tv, radio, tidningar, webbsajter och inte minst bloggare har sedan flera månader spekulerat vilt kring det som blev Apples Ipad.

Som alltid när spekulationerna tar fart har de en tendens att till slut innehålla hela önskelistan till tomten. Apple, sin vara trogen, säger aldrig något annat än att man inte har några kommentarer. Och då är risken stor att högt ställda förväntningar byts i besvikelse.

Men det är uppenbarligen en risk som Apple är beredd att ta. Annars skulle man inte ha den strategi man har i sina kontakter med media. Genom att skapa en hausse av den typ vi sett runt Ipad får man betydligt bättre genomslag än vad påkostade reklamkampanjer skulle kunna ge.

Förutsatt att man lever upp till förväntningarna.

Och när jag såg Applechefen Steve Jobs – fortfarande påtagligt mager men inte fullt lika spöklik som tidigare – presentera Ipaden var jag till en början inte så imponerad. Det var i princip det som förhandsspekulationerna hävdat. Det är i och för sig inte dåligt. Men man ”bara” kan surfa, mejla, navigera och läsar e-böcker och konsumera video och ljud så är jag själv tveksam till hur många som kan tänka sig betala mellan 6-10 000 kronor för en sådan pryl.

Men det faktum att man också kan köra Apples ”office-paket” Iwork i en Ipad öppnar helt andra perspektiv. För min egen del skulle jag kunna klara det mesta jag gör på dagarna med de funktioner som en Ipad har. Så skulle jag köpa en? Absolut.

För svensk del är det dock en stympad produkt som kommer att finnas att köpa. Apple har inte fått igång hyr- eller köpfilm eller tv-serier i den svenska versionen av Itunes. Musik och e-böcker, podcasts och några få videofilmer är allt som finns. Någon prognos när det kan ändras till det bättre finns inte. Än så länge är de funktionerna bara påslagna i två europeiska länder. Sverige lär inte stå näst i tur. Inte före länder som Frankrike och Italien.

Mest intressant blir att se vem/vilka av de svenska mobiloperatörerna som väljer att satsa på Ipad och på att ta fram bra paketpriser på mobildata och en Ipad.