Ipad i Sverige blir som en bil med tre hjul
avI dag är Ipad-dagen i Usa. Apples nya surfplatta börjar säljas i de amerikanska Apple-butikerna och hos en del andra återförsäljarkedjor på lördagen.
Hajpen i amerikanska medier är: så där. Den är långt ifrån på samma nivå som när världen gick och väntade på den första Iphonen för tre år sedan.
Ändå är det just i Usa som Ipad har de bästa förutsättningarna att lyckas. I Usa kan man köpa och hyra både film och tv-serier på Itunes via Internet. Där finns också flera stora sajter som anpassat sitt innehåll till Ipad. Där finns ett stort utbud av e-böcker och en större vana att faktiskt läsa sådana (Amazons läsplatta Kindle är rätt väl spridd i Usa i dag).
Apple har ett stort problem med alla rättigheter som måste lösas för film och tv-serier. Det finns kanske ingen annan bransch överhuvudtaget som är så fylld av mellanhänder som ska ha sin del av kakan och som gör det närmast omöjligt att fixa de avtal som krävs för att sälja och hyra ut film och tv-serier via Itunes.
Det har Apple hittills bara löst i Usa, Storbritannien, Tyskland, Frankrike (bara tv-serier), Kanada och i Australien. I resten av världen kommer Ipad inte att kunna användas för film och tv om man inte laddar ned egna filmer i dator, konverterar dem till Itunes-format och sedan för över dem till sin Ipad via synkkabeln.
Ipad kan bli en stor framgång i Usa. Men i Sverige, utan film och tv-serier, hur stor kan den bli då? Självklart finns det tekniknördar som jag som kommer att skaffa en. Men kommer svenska genomsnittskunder att betala 5-8 000 kronor för en surfplatta? Pengar som man får två mini-pc för i många butiker.
I dag släpps Ipad i Usa. I slutet av april ska den också finnas att köpa i Australien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Spanien, Schweiz och Storbritannien.
I resten av världen kommer produkten enligt Apple att finnas under 2010.
När man frågar Apple vad det innebär för Sverige blir svaret att:
– Produkten kommer att finnas under 2010.
Häpp!
När den än kiommer är Ipad en produkt som för svenska kunder i nuläget har en del kraftiga begränsningar:
• Möjligheten att se annan video från Internet på en Ipad är starkt begränsad. Ipad saknar stöd för Adobes flash-plugin och runt 80 procent av all strömmande video på Nätet i dag visas med flashteknik.
• Apple gillar inte Flash och har inga planer på att göra det möjligt att köra Flash i en Ipad lika lite som i en Iphone.
• För att se strömmande video på en Ipad krävs att webbsajterna skrivs om för att hantera html 5. Det har en del redan gjort. Om Apple får som man vill kanske de andra följer efter. Men även om de gör det så är konverteringen inte gjord på en kvart. Det mesta av videoinnehållet på Internet kommer inte gå att se på Ipad under överskådlig tid.
• I en mini-pc som kör Windows kan man i princip köra alla program som processorn och skärmen klarar av. Så är det inte med Ipad. Program till Ipad kan laddas ned/köpas från Apples Appstore. Det finns inga möjligheter att ladda ned andra program i en Ipad. Det finns heller inte cd-spelare till en Ipad. Användare av Ipad får frihet att välja vilka program de vill så länge de väljer program från Apples Appstore.
• Mot slutet av April kommer den version av Ipad som också har kan använda 3G för datakommunikation. Men där har Apple valt en ny teknik med så kallade mikro-simkort som gör att man inte kan använda det simkort man redan har. Och att mobiloperatörerna skulle försitta chansen att sälja nya Ipad-abonnemang med det nya simkortet är inte troligt.
• Den största begränsningen är dock avsaknaden av möjligheten att hyra/köpa film och tv-serier i Itunes i Sverige. Det gör att Ipad när den kommer till Sverige närmast blir som en bil med två, kanske tre hjul.