Startsida / Inlägg

Google ger sig in i tv-kampen

av Peter Pettersson

Google, Sony, Logitech och Intel ger sig in i striden om en standard för internetanslutning av tv-apparater. Sedan i fjol finns två olika tekniker på marknaden.

Det är dels sökmotorjätten Yahoo som tagit fram en teknik för så kallade widgets som gör att man från en internetansluten tv kan koppla upp sig till Facebook, Youtube, Twitter, väder och en del andra tjänster.

Sedan finns det en teknik som bland andra Philips använder som kallas chtml som står för Compact HTML for Small Information Appliances. Med den går det också att använda en webbläsare för att surfa fritt på Nätet från tv:n. Men för att se sidorna på bästa sätt ska de skrivas om för chtml.

Och nu kommer alltså en tredje med tunga aktörer som Sony och Google bakom den.

Men problemet är att intill dess att det finns en tydlig standard tvekar webbplatsägarna. De vill inte lägga ned utvecklingskostnader på versioner för widget om det blir chtml som gäller och tvärtom.

Så det vi som kunder är mest betjänta av är en tydlig standard. Den behöver faktiskt inte ens vara den tekniskt bästa.