Ericsson försöker prata upp priset på mobilt bredband
avFöreträdare för Ericsson har flera gånger det senaste året varit ute och pratat om att det nuvarande priset på mobil bredband måste höjas. Ofta påhejdade av gamla monopolister som Telia som gärna tycker likadant.
Man måste som konsument fråga sig vad det är som får Ericssons forsknings och utvecklingschef Håkan Eriksson att på nytt gå ut och hävda att folk kan tänka sig betala mer för mobilt bredband än de gör i dag.
Förklaringen är nog rätt enkel. Ericsson använder ett så kallat ”business case” när de säljer in mobilt bredband till mobiloperatörer där de räknar med högre priser än vad operatörerna i dag kan ta ut. Därför vill Ericsson att priset går upp. Annars tar det längre tid än Ericsson förespeglat sina kunder innan de börjar tjäna pengar på investeringen i utrustning för mobilt bredband.
Men för oss konsumenter är det inte ett godtagbart argument. Om vi inte tycker tjänsten ska kosta mer så bör den i en marknadsekonomi heller inte göra det.
Och själv tycker jag att det är dyrt som det är. Inte minst hos operatörer som Telia och Tele2 som har tak på hur mycket man kan surfa innan hastigheten stryps till löjliga nivåer. (OK Tre har också ett ta men det ligger så högt att de flesta inte riskerar att nå det).