Startsida / Inlägg

Långt till genombrott för Ipad bland svenska konsumenter

av Peter Pettersson

Det har varit mycket mediahype runt Ipad och surfplattans förmåga att frälsa mediabranschen som slåss mot vikande upplagor och svårigheten att få bra betalt för webbtrafiken.

Några officiella försäljningssiffror för Ipad finns inte ännu.

ipad.jpg

Men det ser så här långt  ut att vara en bra bit kvar innan Ipad kan innebära någon förändring för svenska medier.

Förra veckan var Aller.net populärast bland surfplattesurfarna enligt siffror från Nielsen. Man hade 66 284 unika webbläsare som besökte sajten. Men totalt hade Aller.net enligt senaste veckosiffran från Kiaindex (v52) 2 844 796 unika webbläsare som besökte sajten. Antalet surfplatteläsare utgjorde alltså 2,3 procent!

Eftersom det fanns uppskattningsvis 6-7 000 Ipads i Sverige redan innan den officiella lanseringen den 30 november indikerar siffrorna från Aller.net att Apple kan ha sålt runt 55-60 000 Ipad hittills. Om det stämmer har försäljningen gått mycket bra. Inte minst med tanke på att man inte får någon draghjälp av mobiloperatörer som subventionerar Ipad på samma sätt som man subventionerat Iphones.

  • Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen, Jenny Åsell och Mattias Kling
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB