Startsida / Inlägg

Nokia tappar bland smarta mobiler

av Peter Pettersson

Nokia tjänade i och för sig mer pengar senaste kvartalet än vad förståsigpåarna hade trott. Men på det snabbast växande segmentet på mobilmarknaden, smarta mobiler, tappar man mark.

Den finländska mobiljätten är fortfarande störst i världen. Men det beror mest på stora mängder av relativt enkla mobiler som säljs i Kina, Indien och andra delar av  Asien.

På de mera mogna marknaderna i Europa och Nordamerika är det i dag smarta mobiler som gäller. De är fortfarande Nokias akilleshäl. Nokias marknadsandel av de smarta mobilerna sjönk senaste kvartalet till 31 procent mot 40 procent samma period för ett år sedan.

Smarta mobiler är dessutom inte bara mobiler. De är en hel infrastruktur där det är minst lika mycket fråga om tillgången på nedladdningsbara appar, musik, film och tillgång till sociala medier som hur själva mobilerna är.

På de lite drygt fyra år som gått sedan Apple lanserade den första Iphonen i San Francisco har mobilvärlden förändrats. Utan att den största aktören på mobilmarknaden riktigt fattat galoppen.

Det är alldeles för tidigt att döma ut Nokia. Det är ett stort och rikt företag med en stor kundbas världen över. Men slutar man elda i loket stannar tåget och det oroar redan Nokias ledning.

Det ska bli intressant att se vad de har i påsen när mobilmässan i Barcelona öppnar om några veckor. Om det blir en repris av förra året när man inför världens samlade mobiljournalister inte visade upp en enda ny mobil, då kan som investerat i Nokiaaktier börja oroa sig mer.