Startsida / Inlägg

Hur stort ansvar har appbutikerna?

av Peter Pettersson

Den frågan ställs ju lite på sin spets med dagens historia från P3 Nyheter att en familj åkt på en Itunesräkning på 50 000 kronor sedan deras barn suttit i bilen och spelat Smurfs’ Village på var sin Ipad!

Så kallad ”in-app purchasing” blir allt vanligare. Häromdagen köpte jag till några extra gitarrförstärkarmoduler till min gitarrförstärkarapp. Då köper man inte av Appstore längre utan av Appleverantören direkt.

Frågan är om det räcker att man informerar köparna om att det kostar ”riktiga” pengar att köpa till funktioner till appen.

I fallet Smurf’s Village är man rätt tydliga med det. Och frågan är ju när det slutar vara leverantörens ansvar och övergår till att bli kundens.

Om man har en PS3:a hemma kan man ställa in den så att man kan köpa program direkt ifrån spelkonsolen. Är det OK?

Hör gärna av er med åsikter.

Så här ser informationen från Smurf’s Village ut på Appstore:

Smurfs'-Village.jpg
  • Tjänstgörande redaktörer: Alex Rodriguez, Jennifer Snårbacka och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB