Startsida / Inlägg

Microsoft gör en Apple och satsar på butiker

av Peter Pettersson

75 butiker tänker Microsoft öppna runt om i världen de närmaste 2-3 åren. Skälet till det är givetvis Apples stora framgångar med sina Apple Stores.

Enligt färska siffror från den amerikanska marknaden stod Apples butiker för 20 procent av försäljningstillväxten i den amerikanska ekonomin det senaste kvartalet.

Apple Stores är en butikskoncept som funkar ungefär som Steve Jobs berömda ”distorsion field”. Väl inne i butiken är man helt utlämnad till Apples produkter och de tredjepartsprodukter de valt att ha i stortimentet. Man får anstränga sig för att slå tillbaka köpimpulserna.

Klart att det lockar folket i Redmond också. Men om de kan skapa samma ”hipphetskänsla” som Apple är nästa fråga. Apple Stores domineras av yngre kunder. Frågan är om Microsoft har sådana. Nästa fråga är om medelålders Microsoftkunder kommer att vilja gå och shoppa i Microsoftbutiker.

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB