Startsida / Inlägg

Har Groupon börsvärde verklighetsförankring?

av Peter Pettersson

Nätkupongföretaget Groupons aktie drog i väg som en raket när bolaget gick in på börsen i Usa i dag. Det kändes som på den gamla ”goda” tiden i slutet på 90-talet när allt med orden IT eller Internet i steg till väders och älskades av börsnissarna.

Bolag från ingenstans som bara visat förlust värderades högre än bolag som i årtionden gått med vinst. Kronan på galenskapen var väl när internetleverantören America Online, Aol, värderas högre än förlagskonglomeratet Time-Warner (som bland andra äger Cnn) och kunde köpa det samma för aktier som av börnissarna åtsatts ett påhittat värde.

Groupon lär gå samma öde till mötes. Här i Usa har bolaget en större chans än i Sverige. Men mobilkuponger på en marknad som den svenska som inte ens är van vid kuponger… Hur bra kan det bli?

I Usa sitter folk vanligt folk varje söndag och klipper kuponger ur söndagens morgontidning som är tjock som en telefonkatalog för att spara när man ska shoppa livsmedel och hushållsprodukter under veckan. Så funkar inte svenskar.

Dessutom, Groupons rabatter suger. Det är mest rabatter av typen ”fri efterrätt om du beställer två varmrätter till fullt pris”.

Nä mobilkuponer måste bli smartare än så för att överhuvudtaget kunna funka.

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB