Startsida / Inlägg

Framtidens tv visas inte på skärmen

av Peter Pettersson

Sedan ett tag florerar mängder med rykten om en ny tv-satsning från Apple. Underblåsta av att Walter Isaacson som skrev Jobs biografi i intervjuer nämnt att nästa stora uppgift Jobs hade  framför sig när han gick bort var att förnya sättet att se på tv.

Men om det säger Apple i vanlig ordning ingenting.

Att Apple kommer med något bättre i tv-väg vad det lider är mycket troligt. Men nästa vår? Knappast. Apple tv har hittills inte gjort någon människa utanför Usa glad. Och det är inte produkter folket på Apple är stolta över. Det har mest handlat om olika metoder för att kunna se stremad eller nedladdad film och tv man köpt via Itunes. Direktsänd tv har det inte handlat om.

Och vad jag hör från Apple så är det inga tv på väg från den närmaste tiden och med det menar jag före nästa sommar i alla fall.

Kameraterna i Redmond på Microsofts högkvarter letar febrilt efter produkter och nischer där de kan spela en roll. Hittills har det inte gått så bra. Försedda med stor kassa har de köpt på sig bolag och tjänster som Hotmail och Skype utan att det till synes givit Microsoft några uppenbara plus.

Det är lite som i den nya versionen av 2 1/2 Men med Aston Kutcher där hans rollfigur Walden Schmidt blivit miljonär sedan han sålt ett it-bolag till Microsoft vars namn ingen därefter kommer i håg eller känner igen…

OK, Kinetic för Xbox är en framgång på senare tid, men bortsett från det?

Nu ger sig Redmond på tv. Jag undrar vad de ska åstadkomma som skulle kunna frälsa tv-konsumenterna?

Smart-tv finns redan och är en ”så där”-hit. Ingen kioskvältare. Det är för begränsat och för krångligt fortfarande. Och webbsurf på soffavstånd funkar inte utan kikare.

Samtidigt håller de digitala infödingarna på att bli vuxna. De bryr sig inte alls om tv-tablåer. Tittar när de vill, mest streamat.

Den kanske viktigare frågan är om tv:n som pryl i vardagsrummet kommer att överleva? Troligen inte. Inte allt för långt bort i framtidskikaren ligger augmented reality, ar, som mera liknar halo-däcket på USS Enterprise i Star Trek. Och på vägen dit kommer väggbeklädnader, tapeter och möbelklädslar som kommer att kunna visa tv.

Det sätter behovet av en tv-apparat i ett nytt ljus.

Så det är inte bara en ny generation som vuxit upp med Internet som konsumerar tv på ett helt nytt sätt. Tekniken gör det dessutom möjligt att projicera tv-bilder nästan på vad som helst.

  • Tjänstgörande redaktörer: Mikael Hedmark, Jenny Åsell och Annika Panas
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB