Dags för Spotify att berätta hur många som betalar fullt
avBaserat på en artikel i Financial Times basunerar nu svenska media, anförda av Tidningarnas Telegrambyrå, TT, ut att musiktjänsten Spotify har tre miljoner betalande användare.
Det låter ju fantastiskt. Om en kostnad på 99 kronor i månaden för en ett premiumabonnemang skulle det ge Spotify intäkter på 300 miljoner i månaden.
Men så är det knappast. För Spotify talar inte om hur många av de tre miljoner som är fullbetalande. De talar inte om hur många som fått Spotify ”på köpet” i sex eller 12 månader när de tecknat ett nytt mobilabonnemang.
Det är inte troligt att till exempel Telia eller Telenor betalar 99 kronor per användare och månad till Spotify. Troligen betalar de inte ens hälften.
Jag har ställt frågan till Spotify vid flera tillfällen utan att få något svar.
Det är märkligt att Financial Times inte ställer frågan och ännu märkligare att TT och svenska medier basunerar ut vad som blir till reklam för Spotify utan att ställa den frågan.