Startsida / Inlägg

Mobiloperatörerna kan inte vrida klockan bakåt

av Peter Pettersson

Det verkar som framför allt Telia, med Lars Nyberg i spetsen, på allvar vill försöka driva utvecklingen bakåt. Skälet till det är den ökande användningen av ip-telefoni i smarta mobiler. Ip-telefoni som kapar kostnaderna rejält för användarna. Helt gratis är den inte. Men har man fast pris på mobil datatrafik kostar sådana samtal inget extra.

Något operatörerna inte gillar. Man talar till och med om att stoppa användningen av ip-telefoniappar i smarta mobiler.

Korkat. Det handlar snarare om att mobiloperatörerna måste anpassa sina affärsmodeller och organisationer så att man kan vara lönsamma ÄVEN i en värld där ip-telefoni via mobilnäten är vardagsmat.

Blir lite störd när jag ser journalistkollegor som kanske umgåtts för mycket med företrädare för mobiloperatörerna uttrycka förståelse för att bolagen måste tjäna pengar för att betala för miljardinvesteringarna som den allt ökande mobila datatrafiken leder till.

Ja, fast, Nä.

Det är samma mobiloperatörer som hittills hållit alla konsumenter i ett rejält punggrepp och bara klämt till när det passat. – Mms kostar sex spänn, – Öppningsavgiften tillkommer och den är så stor, med mera, med mera.

För att inte tala om kostnaderna för samtal till, i och från utlandet. Påhittade fantasipriser. Bara att betala:  – Vad god och skölj!

Eller ännu värre: Mobil data i utlandet. 125 kronor per megabyte!

För några år sedan slog jag på min Iphone när jag landade i Chicago – med dataroamingen på. Hasade runt i terminalen i två timmar innan nästa plan tog mig till Minneapolis. Kollade några avgångstider. Men i övrigt var det bara mejlprogrammet som hämtade dagens skörd av e-post.

Notan från Telia: Nästan 3 000 kronor.

Nä, det är inte synd om mobiloperatörerna.

Den tekniska utvecklingen går framåt. Man får anpassa sig och hitta nya vägar. Eller ska Posten förbjuda e-post också?

Självklart måste mobiloperatörerna hitta lönsamhet. Men det är inte OK att de gör det genom att skörta upp sina kunder. Den tiden är förbi.

Det borde Lars Nyberg och Telia begripa.