Startsida / Inlägg

Facebook säljer ut mer användardata

av Peter Pettersson

Eftersom Facebook är gratis för användarna måste företagets inkomster komma från annat håll.

Den enda väg som Facebook har i dag är annonspengar. Redan nu får man anpassade annonser  till exempel efter ålder, kön och liknande information som man lämnat till Facebook i sin användarprofil.

Långsiktigt är det här knappast tillräckligt för att Facebook ska tjäna pengar så att börsen i Usa blir nöjd.

Därför har Facebook nu börjat testa nya annonsmetoder. Man ger annonsörerna möjlighet till riktade annonser baserade på det telefonnummer och den e-postadress som användarna uppgivit i sin profil. Men man ger också tillgång till riktad annonsering baserad på användarnas surfmönster på andra sajter är Facebook.

Dessutom har man börjat mäta hur användarnas konsumtionsmönster ser ut i olika butiker för att kunna följa upp vilka effekter riktad annonsering på Facebook kan ge.

Fri lunch är som vanligt inte gratis…