Startsida / Inlägg

Var det vikande försäljning som fick Apple att droppa Ipad 3?

av Peter Pettersson

Den största överraskningen vid Apples produktlansering i tisdags var ankomsten av Ipad 4. En dubbelt så snabb, vässad, version av Ipad 3 som utöver snabbare processor och förbättrad grafik också fått samma radioenhet som Iphone 5 med stöd för 4g/lte även utanför Usa.

Med normala mått mätt kom den uppgraderingen för tidigt. Apple har i princip hållit ut tolv månader mellan lanseringar av nya mobiler och Ipads.

Men att man ändå gjorde det finns det sannolikt flera orsaker till.

1. Lanseringen av Ipad 3, eller nya Ipad som Apple envisades med att kalla den, innehöll en för Apple ovanlig klantighet. Man var inte på det klara med att radiodelen i Ipad 3 bara klarade de frekvenser som används i Usa. Apples produktspecialister som var på plats och visade upp Ipad 3 efter lanseringen visste inget annat än att den hade stöd för 4g/lte. Först några dagar efteråt uppdagades missen.

2. Med ankomsten av Mini-Ipaden behövdes sannolikt en ompositionering av den stora Ipaden. En Ipad 3 utan stöd för 4g/lte utanför Usa skulle riskera att kannibaliseras av en Mini-Ipad som klarar 4g/lte även i stora delar av Europa och som känns nyare och ballare. Men genom att rätta till missen med 4g/lte och dessutom stoppa in den nya A6x-processorn med en bibehållen prisnivå blåser man nytt liv i den stora Ipaden fram till nästa uppgradering.

3. När Apple presenterade sina kvartalssiffor i kväll efter amerikanska börsens stängning, visade de att försäljningen av Ipads tappat under senaste kvartalet. Apple sålde under kvartalet 14 miljoner Ipads. De amerikanska analytikernas förväntade nivå var 15 miljoner enheter. Mycket talar för att även de siffrorna, som knappast kom som en överraskning för Apples ledning, var ytterligare en anledning att skynda på en uppgraderad större Ipad.

De modeller som Apple kommer att ha i sortimentet framöver är Ipad 4, Ipad Mini och Ipad 2.