Startsida / Inlägg

Telias mobilnät: – Var god dröj…

av Peter Pettersson

Telias mobilnät är inget att hänga i julgran i vanliga fall heller. Strax norr om Stockholm där jag bor brukar Telias mobila nät som bäst erbjuda datahastigheter på 3-4 Mbs.

Konkurrenternas nät är 2-3 gånger snabbare i genomsnitt. Net4mobility, som är Telenors och Tele2:s gemensamma nät är bäst på 4g och Tre klart bäst på snabbt 3g.

Efter Telias storhaveri för snart 14 dagar sedan har det blivit ännu värre. Telias mobilnät hemmavid har inte fungerat på annat än Edge. Det vill säga datahastigheter på runt 0,15-0,2 Mbs. Inget man använder en smartphone eller surfplatta på direkt.

Jag hittade en Tre-sim bland mina testgrejor och stoppade in den i min Iphone 5. Svisch sa det och hastigheten ökade till över 15 Mbs. Alltså, inget fel på mobilen utan på Telias nät.

Så jag ringde felanmälan. Där hittade man ingen information om att något inte fungerade på rätt sätt. Och nätavdelningen, som kan veta bättre, arbetar inte helg. Så i bästa fall kan jag få något besked på onsdag.

En sak är klar. Telia kommer knappast kunna fortsätta att vara största operatören i Sverige om man inte får ordning på kvaliteten i företagets tjänster. Man kanske borde ägna mer tid åt det än åt att försöka expandera i tveksamma diktaturstater.

  • Tjänstgörande redaktör: Elin Wieslander, Mikael Hedmark, Jennifer Snårbacka
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB