Räkna med fler betaltjänster från Facebook
avDet verkar som om ganska många ruskats om av nyheterna att Facebook håller på med olika betallösningar för delar av deras tjänster.
Men det är egentligen inget att förvåna sig över. Även om Facebooks grundare Mark Zuckerberg ofta och gärna sagt att Facebook ska vara gratis för användarna är det i längden i rimligt.
Mängder med internetanvändare tycks fortfarande tro att de räcker med att på något sätt skaffa sig en internetanslutning; sedan är allt gratis.
Fast, nä, det funkar inte så. Tjänster som Facebook kan inte i längden tjäna tillräckligt med pengar på annonser. Inte så att aktiemarknaden blir nöjd. Och då kommer avgifterna som ett brev på posten.
När Facebook börsintoducerades förra året var det som ett eko från det sena 1990-talet då internetbolag som America Online, AOL, värderades till larvigt stora summor av mindre vetande aktieanalytiker. Så stora att AOL kunde köpa mediabolaget Time Warner. Nio år senare hade AOL blivit en bojsten som Time Warner sålde av.
Facebook värderades till skyhöga 38 dollar per aktie och ett totalt värde på över 100 miljarder dollar (gånger 6,5 för svenska pengar cirka) vid börsintroduktionen. I dag är värdet runt 26 dollar och frågan är om man klarar av att nå tillbaka till 38 dollar överhuvudtaget.
Mark Zuckerberg och de andra i Facebooks ledning börjar bli lite desperata. Lanseringen av Facebook Home förra veckan är ytterligare ett tecken på det.
En samling appar som gör att användarna kommer till Facebook varje gång de tittar på sin mobil och sedan går från Facebook till resten av Internet kan verka som en våt dröm, men är knappast något som Google och Apple kommer att acceptera utan strid. Och frågan är om ens de som i dag är flitiga användare av Facebook verkligen vill ha det så.
Gratis är gott, men det är alltid någon annan som betalar. Ett tag. Sedan tar bjudningen slut, precis som på kalas.