Telia är fortfarande Televerket
avIbland tror man inte att det är 2013. Särskilt inte i kontakterna med Telia.
Förra månaden råkade jag betala en räkning två gånger. Det berodde bland annat på ett fel i Telias faktureringssystem som ledde till att ett inkassbolag skickade ut ett krav fastän räkningen var betald.
Jag betalade den, som det visade sig, en gång till efter uppmaning från Telias kundtjänst.
Inkassokravet drogs bort och det var ju trevligt.
Men sedan börjar eländet. Det jag betalat för mycket kom neddimpandes i brevlådan i form av en utbetalning från någonting som kallas Kuponginlösen.
Det betyder att man ska leta reda på en butik, bensinmack, Pressbyråkiosk eller liknande som tar emot utbetalningsavin. Och betala 25 spänn för att få ut sina pengar.
Skicka tillbaka till samma konto som betalat dem säger sig Telia inte kunna med hänvisning till banksekretessen. Men den skulle inte hindra Telia att erbjuda de kunder som vill en kryssruta på den personliga kundsidan på webben där man anger vart sådana pengar ska skickas.
Men nej, så modernt tänker inte Telia. Extra intressant blir det om man har e-faktura. Då har inget papper förekommit vid varken fakturering eller betalning. Men om man betalat för mycket, då ska papper skickas ut, jag ska resa med bil eller kollektivtrafik till en butik som kan lösa in min avi och dessutom betala för det. Suck!
De som minns gamla Televerket vet vad jag menar och ränderna verkar aldrig gå ur…