Startsida / Inlägg

SL:s svar tyder på att SL tycker att man vet bäst

av Peter Pettersson

Jag har försökt reda ut vad som gick snett när jag skulle registrera min telefon för köp av sms-biljetter på Storstockholms Lokaltrafik, SL.

Men så mycket klokare har jag inte blivit.

1. SL har en egen länk in till en egen del av sajten smsreg.me. Den ska fungera och då kommer man till en sida som klart visar att den har med SL att göra. Men, om den inte gör det och man själv går till smsreg.me har SL bestämt att inte visa sin logga där. Varför? Tror det beror på att man har en länk till en egen ”zon” på sajten och dessutom har utföraren bara upphandlats på ett år och då ville SL ligga lågt.

Men det innebär att en användare som hamnar på sajten inte kan se om man kommit rätt eller inte. Det, verkar SL strunta i. Intressant inställning till kunder/resenärer, eller hur?

2. När man köper smsbiljetter på SL ska man sms:a till 076-720 10 10. När köpet gått igenom får man ett sms tillbaka. Men, det skickas från ett annat nummer. Så om man till exempel vill köpa en biljett till i det läget krävs att man har falkögon för att man ska se att sms:et med biljett kom från ett annat nummer. För det går nämligen inte att beställa en biljett från en biljett. Man kan skicka sms:et hur många gånger som helst och få samma felmeddelande hela tiden.

Kolla avsändarnumret!
Kolla avsändarnumret!

Den frasen sade man på SL:s presstjänst så många gånger att jag nu tror på att det är så. Men, hur ska en kund veta det? Ska man vara synsk och ha övernaturliga krafter?

Mitt svar är fortfarande:  Varför inte då?

Att SL bestämt att det ska vara så är inget gilitgt svar. Alla it-system måste göras så feltoleranta så möjligt. Om man tänkt sig att användarna ska göra på ett visst sätt kommer 25 procent att göra något annat. Då måste de ledas rätt.

Men sådant struntar SL i.

Ett tips, hur svårt kan det vara att underst i sms:et med biljetten lägga till följande rader:

Detta är din biljett/ditt färdbevis. Detta sms kan inte besvaras. Om du vill beställa ytterligare en biljett skicka då ett nytt sms till 076-720 10 10.