Startsida / Inlägg

Floppande surfplatta sänker Microsoft

av Peter Pettersson

Microsoft har inte haft någon större framgång med sina satsningar på hårdvara. Musikspelaren Zune som skulle utmana Apples Ipods blev en flopp som aldrig nådde Europa.

Och nu ser det ut som Microsofts satsning på egna surfplattor är på väg åt samma håll. Surfaceplattorna säljer mycket dåligt.

Jag har varit i USA ett antal gånger under första halvan av året och kunnat konstatera att Surfaceplattor ser man i princip bara i Microsofts butiker. På tunnelbanor, tåg, flygplatser, bussar, Starbucks, bibliotek och liknande ser man inga alls. Man ser istället Ipad, en del Androidplattor och rätt många av Amazons läsplatta Kindle.

I fredags gjorde Microsofts aktiekurs den största dykningen på tio år och föll med över elva procent när bolaget missade analytikernas resultatmål.

En klart bidragande orsak till det är en nedskrivning på lagret av osålda Surfaceplattor som kostar bolaget 900 miljoner dollar (motsvarande drygt 5,8 miljarder kronor).