Bankgirot borde lämna stenåldern
avSåvitt jag kommer ihåg så har min internetbank i princip sett likadan ut och erbjudit ungefär samma tjänster de senaste tio åren.
Kan tänka mig att Bankgirot invänder mot det. De har utvecklat nya tjänster som Swish. Men den funkar inte överallt. Den kräver att den man handlar av är ansluten.
Men om man bara vill ha ett kvitto på en internetbetalning via Bankgirot så går inte det.
Märkte det häromdagen när jag skulle förnya ett visum. Man ville ha kvitto på att betalningen skett och då funkar inte Bankgirot och internetbanken. Det enda jag kan få där är en lista över de kommande betalningar jag gjort. Och sådana som är gjorda. Men om jag ”betalar en räkning via Bankgirot med internetbanken” är den inte betald förrän Bankgirot gjort sin körning av betalningar. Eller batch. Sådant härhör från datateknikens stenålder.
Man behandlar data i satser (eller batcher som det heter på datoriska). Inte i realtid. Om man gjorde det i realtid vore det inget problem. Då skulle betalningen vara gjord när man signerat den.
Nu blir den inte det och jag kan till och med ändra mig ända fram till nästa ”batch” körs. Och då är det begripligt att mottagaren vill se ett riktigt kvitto från ett bankkontor.
Det tog dryga 40 minuter i kö…
Så det vore trevligt om Bankgirot fixade kvitton även på betalningar via internetbanken och lämnade stenåldern och införde betalningar i realtid.