Startsida / Inlägg

Allt svårare att skapa ”WOW” för nya mobiler

av Peter Pettersson

Nu när röken lagt sig lite efter Apples presentation av två nya mobiler i går kan man konstatera att det blir svårare och svårare för mobiltillverkarna att frammana den där ”WOW”-känslan hos kunderna.

Iphone 5S är en vass mobil med prestanda i toppklass. Så är det. Men det innebär inte med automatik att folk kommer att springa benen av sig för att köpa en när den kommer.

Nästan var åttonde svensk i åldern 16-67 har en smart mobil i dag. Och man kan väl anta att de andra inte vill ha en. Det gör att det krävs mer än tidigare för att dra kunder.

Hur efterfrågan på Iphone 5S kommer att bli återstår att se. Den är betydligt snabbare än Iphone 5. Men är det, förbättrad kamera och fingeravtryckssensor tillräckligt för att locka kunder?

Iphone 5C är tänkt som ett lågprisalternativ. Priset i Sverige är inte känt ännu. Men i Tyskland kommer en olåst Iphone 5C 16 GB att kosta 599€, det vill säga cirka 5 500 kronor. Det betyder sannolikt att priset i Sverige blir ännu lite högre eftersom vi har högre moms och då pratar vi allt annat än lågpris.

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen, Jenny Åsell och Mattias Kling
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB