Ibeacon kan förändra detaljhandeln helt
avI morgon onsdag kommer Apples nya operativsystem för Iphone, Ipad och Ipod Touch, Ios 7. Den första större genomgripande förändringen av Ios sedan den första Iphonen lanserades 2007.
Designen är ny, utseendet modernt, signerat designgurun Jonathan Ive. Och det finns mängder av nya funktioner.
Men något som Apple talat mindre högt om är funktionen Ibeacon som är inbyggd i Ios 7. Ibeacon är Apples svar på nfc, near field communication, som Android- och Windows Phonetelefoner har inbyggt i dag.
Nfc är i första hand tänkt för digitala betalningar, dörrpasseringar och liknande. Sådant klarar Ibeacon med. Men Ibeacon är dessutom tänkt som ett lokalt mininätverk som aktiveras när en person med en Ibeacon-mobil (Iphone 5S) kommer innanför sändarens räckvidd.
Det finns en stor skillnad i räckvidd mellan nfc och Ibeacon. Nfc når upp till 20 centimeter men fungerar bäst på avstånd under fyra centimeter. Man måste alltså hålla en mobil med nfc mot en mottagare i kassan eller ett dörrlås. Ibeacon har en räckvidd på upp till 50 meter och använder istället för ett särskilt nfc-chip en version av Bluetooth, (BLE – Bluetooth Low Energy).
Scenariot kan till exempel vara ett shoppingcenter. Du går mot Åhléns och när du kommit inom räckhåll för Åhléns Ibeaconsändare får din mobil riktade erbjudanden från butiken. Du får också tillgång till kartor och andra vägvisare för att hitta till rätt avdelning/rätt butik. Och om du hittar det du söker kan du betala i kassan med mobilen med hjälp av Ibeacon.
Tekniken fungerar lika bra för att hjälpa resenärer hitta på en flygplats eller patienter och anhöriga att hitta på ett storsjukhus. Räckvidden gör att det inte behövs så många sändare. 2500 kvadratmeter kan täckas av sex-sju sändare.
Många, inklusive jag, har frågat sig varför Apple dröjt med att hoppa på nfc-tåget.
Ibeacon är som det verkar svaret på den frågan.