Startsida / Inlägg

Netflix slår mot näthandeln

av Peter Pettersson
E-barometern-Media-Q313

 

 

 

Det blir allt populärare att använda så kallade streamingtjänster som Viasat, Netflix, Hbo, Svt Play med flera.

Enligt siffror från undersökningsföretaget Mediavision är det cirka 520 000 svenska hushåll som har ett eller flera abonnemang på streamingstjänster i dagsläget.

Videobutikerna har känt av det en längre tid. I Usa har det till och med gått så långt att videobutikskedjan Blockbuster bestämt sig för att stänga alla sina 300 butiker och sluta med distribution av dvd. Istället går man över helt på onlinedistribution och streaming.

Postens senaste e-handelsbarometer för Sverige visar att handeln med böcker och media backade med 4 procent tredje kvartalet i år. Det är första gången sedan enskilda branschers försäljning över Internet började särredovisas 2011, som en bransch visar negativ tillväxt.

En trolig förklaring till det är att många slutat både hyra och köpa filmer på dvd och istället streamar när de vill titta. E-barometern visar också att antalet personer som planerar att köpa film som julklapp i år minskat med 15 procent från i fjol.

Det blir intressant att se utfallet när julhandeln är över.

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB