Office för Ipad – för sent?
avTill slut fick Microsoft ur sig en Officelösning även för Ipad. Fyra år efter lanseringen av den första Ipaden. Mycket talar för att det kan vara allt för sent. Bara i Sverige har det sedan december 2010 då första Ipadarna började säljas här sålts cirka 2,5 miljoner surfplattor.
Visst det har sålts andra märken också. Men till skillnad mot mobilmarknaden där Apple har hård konkurrens från Android och där Androidkollektivet säljer bättre än Iphone, har Apples Ipad ägt den svenska marknaden sedan start och dominerar den fortfarande.
De som haft behov av ordbehandling, kalkylprogram och prestatationslösningar i sina surfplattor har löst det redan – utan Office från Microsoft.
Det finns rader av program som både kan läsa Officedokument och exportera ändringar i Officeformat som Officeanvändare i olika företag kan jobba vidare med. Quickoffice är till exempel ett bra sådant. Men även Apples egna Iworks med Pages, Numbers och Keynote, kan läsa och exportera Officedokument. Så behovet av Office för Ipad är inte så stort.
Om man till det lägger det stora antalet företag och offentliga verksamheter som bytt bort Microsofts dyra Officeprogram mot Googles programpaket, Openoffice och liknande så är behovet av ”riktiga” Microsoftprogram i en Ipad inte särskilt stort. Inte heller i surfplattor från andra leverantörer.
Lägger man sedan till en årlig prenumerationsavgift på 100 dollar blir behovet sannolikt ännu mindre.