Startsida / Inlägg

Apple hjälper Netflix bli störst

av Peter Pettersson

Netflix äger den svenska marknaden för strömmande tv. Av de 825 000 hushåll som betalar för en prenumeration på strömmande tv är 600 000 kunder hos Netflix. Tvåan Viaplay och trean Hbo Nordic delar på 225 000 kunder tillsammans med övriga mindre aktörer.

Man kan fråga sig varför Netflix är störst? Är det för att de är bäst? Nja, kanske på tv-serier, men på film är det inte bäst. Och inte på sport.

Men Netflix är ett stort multinationellt bolag med goda kontakt med tv-tillverkare och inte minst, med Apple.

Netflix appar finns i Apple Tv, till Google Chromecast, inbyggda i Samsungs, Lg:s, Panasonics och de andra stora tv-tillverkarnas smarta tv-apparater. Då är det lättare att bli störst.

Apple tar god tid på sig att lägga till lokala/regionala tjänster i Apple Tv. När man väl gjorde något på den fronten i Sverige var det Tv4 Play man valde att lägga till. Min fråga är: Varför då?

Nä, det är dags för Apple att släppa in både Viaplay och Hbo Nordic i Apple Tv. Inte minst om man vill behålla marknadsandelarna i Sverige nu när Google Chromecast kommer stort på den svenska marknaden.

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB