Startsida / Inlägg

Webb-tv driver tv-branschen just nu

av Peter Pettersson

Färska siffror från analysföretaget Mediavision visar att det är rörlig bild som attraherar  svenskarna. Och framför allt handlar det om webb-tv.
”Men det gångna året markerar en tydlig vändpunkt för branschen, där traditionell tv för första gången upplever stagnerande intäkter och webb-tv nu ensam agerar tillväxtmotor”, skriver Mediavision i sin rapport.
Efter flera års obruten tillväxt, med undantag för den globala finanskrisen 2009 som sänkte annonsmarknaden, visar den traditionella tv-marknaden nära nolltillväxt. Detta gäller både annons- och betal-tv-intäkterna, enligt Mediavision. Istället är det webb-tv som visat tillväxt, vilket sammantaget inneburit en total marknadsomsättning på 21 miljarder kronor under 2013 – en ökning på runt två procent.

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Alex Rodriguez och Nils Höglander
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB