Startsida / Inlägg

Kan nya Ipads och ny Nexus få fart på surfplattorna?

av Peter Pettersson

Under oktober månad kommer vi som det ser ut att både få se Google/HTC:s nya Nexusplatta och åtminstone två nya Ipads från Apple.

Vitamininjektioner som kanske kan sätta fart på surfplattemarknaden. Sedan Apple lanserade Ipaden 2010 har försäljningen av surfplattor ökat stadigt.

Men i år har efterfrågan börjat bromsa in. Inte bara för Apples Ipads utan också för surfplattor som helhet. Under augusti månad var försäljningen av surfplattor i Sverige 15 procent lägre än motsvarande period i fjol.

Och tittar man på Apples försäljning har bolaget klarat att öka försäljningen under sitt första kvartal (som inkluderar julhandeln eftersom Apple har ett brutet räkenskapsår som börjar första oktober) varje år sedan Ipad introducerades.

Fast om man ser på de följande kvartalen har försäljningen backat under 2014. 2013 sålde Apple 19,5 miljoner Ipads mot 16,35 miljoner i år under bolagets andra kvartal (perioden jan-mars). Och under Apples tredje kvartal i år (apr-jun) såldes 13,28 miljoner Ipads mot 14,10 miljoner samma period 2013.

Den främsta förklaringen till den minskande efterfrågan är sannolikt att användarna behåller sina surfplattor betydligt längre än sina mobiler. Det är snarare så att surfplattan får hänga med ungefär lika länge som en bärbar dator. Det vill säga tre-fyra år, innan den byts ut. Det har i sin tur lett till en mättnad i marknaden. Eller om man så vill: De som vill ha en surfplatta har köpt en och de har i dag inte tillräckliga incitament att ge sig ut för att köpa en ny. Och ännu mindre för att ställa sig i kö eller övernatta utanför en butik för att få tag i den senaste.

Googles nya Nexusplatta kommer av allt att döma att komma med en 64-bitarsprocessor och ny version av Android för 64-bitar. Ett steg framåt. Men det presenterade Apple redan i oktober förra året. Och det tillfredsställer de mera tekniskt intresserade, men lär inte få folk att springa man ur huse för att få tag i en Nexus.

Så frågan är vad Apple kan ha i påsen den här gången? Redan nu kan man vara ganska säker på att de nya Ipadarna kommer med Apples senaste A8-processor (samma som i Iphone 6 och 6 Plus) som har betydligt bättre prestanda än föregångaren. Dessutom modeller med större lagringskapacietet (128 GB). Men, räcker det för att vända trenden och få till en ökad efterfrågan efter surfplattor igen? Tveksamt. Kommer man att leverera något som är så nytt att det skapar en ”wow-effekt” som lockar kunder till butikerna på nytt? Kanske, men frågan är i så fall vad?

Man skulle kunna invända mot resonemanget ovan med att smarta mobiltelefoner egentligen borde lida av samma problem som surfplattorna, men ändå säljer bra med en efterfrågan som fortsätter öka. I år kommer vi upp till, eller åtminstone bra nära, fyra miljoner sålda mobiler i Sverige om prognoserna håller. Av dem kommer runt 3,5 miljoner att vara smarta mobiler.

Men mobiler subventioneras i betydligt högre utsträckning än plattorna och är också en sorts social accessoar som man hela tiden har med sig och som visar vem man är. Så är det inte med surfplattorna.

Enligt flera källor väntas Apple presentera sina nya Ipads den 21 oktober. Då kanske vi får svar på frågorna.

  • Tjänstgörande redaktör: Jennifer Snårbacka, Mikael Hedmark
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB