Startsida / Inlägg

Microsofts smarta band i butik

av Peter Pettersson
Microsofts armband

Microsoft kliver ombord på smartbandståget. Det är rätt trångt där när Microsoft i dag börjar sälja Microsoft Band i butiker i USA och via sin webbplats.

Microsoft Band ger sig in i samma grupp som Fitbit, Jawbone, Lg, Samsung,Sony, Nike, Garmin, Runtastic, med flera redan befinner sig i. Det vill säga smarta ”stegräknare” med ytterligare funktioner med fokus på hälsa, sömn och träning.

Det är trångt på den marknaden med Fitbit som dominerar med en marknadsandel på över 50 procent.

Frågan är om Microsoft kan göra något större avtryck. Men man har varit förutseende nog att ta fram även en molnbaserad hälsoapp som kommer att finnas även för Android och IOS och givetvis för Microsofts egna operativsystem WIndows Phone. Men med 3-4 procent av marknaden kan det vara bra att även fungera med de stora operativen.

I USA tar Microsoft 199 dollar för Microsoft Band. Ett pris som ligger i samma nivå som motsvarande produkter från den närmaste konkurrenterna.

  • Tjänstgörande redaktörer: Mikael Hedmark, Jennifer Snårbacka och Emelie Perdomo
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB