Startsida / Inlägg

Spotify siktar på tillväxt – inte vinst

av Peter Pettersson

Det kändes rätt befriande att läsa en intervju sajten Breakit med Daniel Ek på Spotify där han kommenterar det faktum att bolaget inte har gått med vinst sedan det startade:

”–Vi fokuserar bara på tillväxt. Just nu har vi en situation där folk byter beteende från att köpa fysiska cd-skivor till att strömma musik via nätet. Vi talar om en tillväxt som mäts i 100-tals procent per år just nu”, säger Daniel Ek.

Hur Spotify ska bete sig för att kunna betala upplupna royalties när antalet nya kunder inte ökar tillräckligt snabbt längre och man inte längre kan använda nya kunders pengar för att betala gamla kunders musikkonsumtion säger han inget om.

Däremot antyder han i intervjun att han kan tänka sig att gå in i läkemedelsmarknaden längre fram. För oss som var med under ”dot.com-eran” på slutet av 1990-talet ekar hans ord igenkännande.

Den bubblan sprack när man upptäckte att kejsaren var naken. Frågan är hur lång tid det tar innan detta faktum uppdagas även när det gäller Spotify?

 

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen, Alex Rodriguez och Mattias Kling
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB