Startsida / Inlägg

Kommer Apple att vända upp och ned på tv-marknaden

av Peter Pettersson

På WWDC i juni väntas Apple inte bara lansera en ny version av Apple-tv och en ny musiktjänst som ska ta upp kampen med sådana som Pandora, Spotify och Tidal. Apple arbetar också, enligt uppgifter från flera olika källor, på en ny typ av betal-tv. Ett omfattande paket med tv-program, film och sport.

Sedan Apple släppte första versionen av Apple-tv rejält i skymundan av den första Iphonen i januari 2007, har Apple-tv kallats ett ”hobbyprojekt”. För ett hobbyprojekt har den sålt ganska bra. Totalt någonstans i överkant av 25 miljoner enheter.

Den nuvarande modellen har dock sina begränsningar och det är utan tvekan dags för en uppdatering. Om Apple dessutom kommer med en ny betaltjänst för tv och video kan det komma att ruska om tv-marknaden på samma sätt som bolaget gjorde med musikbranschen när man lanserade Itunes och Ipod 2001 och med Iphonen 2007 och Ipaden 2010. Något Apple också ser ut att vara på väg att upprepa med Apple Watch i år.

Med en installerad bas av Apple-tv:s som överstiger 25 miljoner har Apple en grund att stå på för en ny tv-tjänst som ganska snabbt kan göra den till en större spelare på marknaden. Om man till det lägger bolaget förmåga att skapa hype runt sina nya produkter, kan den bli ännu större.

 

  • Tjänstgörande redaktör: Johan Edgar
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB