Apple ger Spotify ännu längre till svarta siffror
avVet inte riktigt vad Daniel Ek menade med sin tweet ”Oh OK” som kommentar till Apples lansering av Apple Music i går.
Möjligen: Sh*t nu är det kört.
För den tolkningen ligger närmast till hands.
Varför?
Spotify har ju lyckats bäst av streamingtjänsterna hittills. Jo, möjligen om man räknar det totala antalet kunder. 60 miljoner är inte fy skam.
Men problemet är att någonstans mellan 50-55 miljoner av dem kostar pengar hela tiden. Senaste verksamhetsåret kostade de så mycket att Spotify gjorde en miljardförlust.
Det är gratisätarna som inte vill betala för någonting på Internet, varken musik, media eller film, som dominerar bland Spotifys och de andra stora streamingtjänsternas kunder. De kostar stora pengar, som de reklamintäkter man kan få in, inte täcker.
Apple väljer att skippa gratiskunder. Man får visserligen tre gratismånader att starta på, men sedan kostar det pengar.
Gratisätarna kommer att stanna hos Spotify, Deezer och Tidal med flera och fortsätta att kostar mer än vad de ger tillbaka.
Spotify har hittills jobbat som internetföretag gjorde före IT-bubblans krasch i början av 2000-talet. Man har prioriterat att bygga upp en kundbas. Inte att tjäna pengar. Varken de numera avsomnade It-bolagen Spray, Bredbandsbolaget, Torget och vad de nu hette, eller Spotify, har haft någon tydlig idé om hur och när man faktiskt ska börja gå med vinst. För i längden är det faktiskt ett måste. Riskkapitalet är inte med hur länge som helst och eldar upp pengar.
När nu Apple kliver in med ett erbjudande, som inte är särskilt unikt eller annorlunda egentligen, får det ändå den effekten att det rör om i hela marknaden.
Man inför också en prispress genom att lansera familjeabonnemang för 149 kronor. Två betalda Spotifyabonnemang i ett hushåll kostar 198 kronor i månaden.
Det kommer att tvinga Spotify och de andra att följa efter och därmed ytterligare minska de intäkter som redan är för små…
Alltmedan Apple, världens högst värderade företag, kan sitta och titta på och under tiden utveckla sitt eget erbjudande.
Om man ser världen ur ett sådant perspektiv är nog ”Oh OK”, en rätt naturlig reaktion.