Ingen kommer att sakna DAB
avFörsta gången jag gjorde ett reportage om den digitala DAB-radion var i slutet av 1990-talet. Min gamle lokalradiochef från min tid som journalistpraktikant i Gävle, Jan Engdahl, hade fått ansvaret inom Sveriges Radio att få fart på den nya digitala tekniken.
En av de saker man talade om då var möjligheten att mer eller mindre göra radion till en jukebox med massor av kanaler för olika intresseinriktningar. Liksom möjligheten att sända bild och video till DAB-mottagare. Det fick jag liksom inte ihop. Det var svårt at skilja från TV.
Sedan dess har i praktiken inte mycket hänt. Några stycken DAB-radioapparater finns runt om i landet. Men för folk i allmänhet är tekniken iskall.
Lika iskall har den varit hos biltillverkarna som skulle ha kunnat driva på utvecklingen genom att erbjuda DAB-radio i bilar till ett vettigt pris. Jag är knappast ensam om att lyssna på radio mer i bilen än någon annanstans.
Nu verkar det som att DAB-sagan i Sverige är över. Ingen utom Sveriges Radio och en del kommersiella radiobolag vill ha tekniken. Streaming till smarta mobiler tar över och med en tätare integration som Apples Carplay till exempel har utvecklingen sprungit förbi DAB i ytterfilen.
Antalet sörjande torde vara begränsat…