Startsida / Inlägg

Streamingkriget kommer att kräva djupa fickor

av Peter Pettersson

Musikbranschen har på några år förändrats kraftigt. De olika alternativ för streamad musik som finns har skapat nya konsumtionsmönster. Inte många köper musik längre. Varken i form av cd eller elektroniskt. Istället är det det streaming som gäller.

Och ingenting talar väl egentligen för att klockan kan vridas tillbaka och att folk börjar köpa sin musik igen.

Så långt är väl allt OK.

Problemet för att de streamingtjänster som finns i dag är att de inte tjänar några pengar. Och det oavsett om de heter Spotify, Tidal, eller Deezer.

Alla de bolagen är beroende av riskkapitalister som tror att de kan tjäna pengar på att investera i streamingbolag. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att de som investerar räknar med att bolagen ska börja gå med vinst. Så länge de stiger i värde och det går att hitta någon glad köpare så att riskkapitalet kan göra en vinst på sin investering räcker det.

För att nå lönsamhet måste bolag som Spotify minst få alla sina så kallade betalande kunder att betala fullt pris. Att som nu räkna dem som får Spotify på köpet när de förlänger ett mobilabonnemang räcker inte för att betala räkningarna. De 9-10 kronor i månaden som operatörer betalar till Spotify för sådana erbjudanden räcker inte till att betala royaltykostnaderna som streamingbolagen har för den musik som kunderna lyssnar på.

Det mesta talar för att det kommer att ta mycket lång tid att nå lönsamhet och att ett antal spelare kommer att falla ifrån längs vägen.

Globala jätteföretag som Apple är på väg in på streamingscenen. Apple drar igång den 30 juni. Google är också med och kommer att erbjuda sin musiktjänst i en reklamfinansierad variant med början i Usa. Microsoft har inte börjat röra på sig ännu, men har de finansiella musklerna om man vill.

Det är företag med så djupa fickor som de tre amerikanska storkoncernerna som kan lyckas med streamad musik. De har råd att ta förluster i många år framåt. Det har inte små spelare som Spotify, Tidal eller Deezer.

Deras bästa förhoppning är nog att bli köpta av någon av de tre giganterna. Och det skulle väl vara Microsoft i så fall.

  • Tjänstgörande redaktörer: Mikael Hedmark, Alex Rodriguez och Rebecka Rakell
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB