Telia ger Spotify konstgjord andning
avTelia köper in sig i Spotify. Oh OK.
Det är i sig en nyhet. Men man kan ställa sig frågan varför? Senaste tiden har Spotify tagit in cirka fyra miljarder kronor i nyinvesteringar från olika håll. Telia står för närmare en av dessa.
Det betyder att Spotify, som hittills aldrig gått med vinst, värderas till cirka 70 miljarder kronor.
Något som givetvis bara kan hända inom hightechområdet.
Fyra miljarder täcker kanske Spotifys underskott i 2-3 år beroende på vilka expansionsplaner företaget har.
Pengarna i sig förändrar inte det faktum att antalet fullbetalande kunder, hos Spotify såväl som hos andra streamingtjänster för musik, är för få. Majoriteten vill inte betala, utan väljer att lyssna gratis mot att störas av reklam. Reklam som inte genererar tillräckligt mycket pengar för att betala de royaltykostnader som gratislyssnandet genererar.
De artister som låter streamingtjänster spela deras musik vill ha lika mycket betalat oavsett om den som lyssnar är en betalande kund eller inte.
Det enda fyra nya miljarder gör är att det ger Spotify längre tid att övertyga majoriteten av kunderna att börja betala för sig. Hur nu det ska gå till?
Telia och Spotify ska dessutom samarbeta på utvecklingssidan. Det kan kanske stärka Telias erbjudande på sikt, men kan också skapa svårigheter för Spotify.
På de marknader Telia är aktivt som operatör kan ett nära samarbete med Spotify skapa problem med andra mobiloperatörer, som istället väljer att samarbeta med konkurrerande streamingleverantörer som Deezer, Tidal och kanske även Apple när Apple Music drar igång den 30 juni. Vi har sett sådant i Sverige redan där Tre valt att samarbeta med Deezer när Telia och Spotify blivit allt tajtare.
Vad tyckte Stockholmsbörsen om samarbetet mellan Telia och Spotify? Tja, Telias aktiekurs hade vid lunchtid stigit med 0,31 procent. Men det kan nog mera hänföras till att börsen som helhet vände uppåt efter en tid med fallande kurser.