Startsida / Inlägg

Apple behöver fem procent för att bli störst

av Peter Pettersson

Apple Music har bara varit igång sedan i tisdags. Det faktum att användarna får tre månader gratis med full tillgång till allt kommer säkert att få många av Apples över 800 miljoner kunder att teckna sig för en provperiod.

Efter tre månader måste de dock börja betala och då är frågan givetvis hur många som blir kvar. Säkert är det en hel del som kommer att hoppa av.

Men om Apple får fem procent av dem som har Ituneskonton att stanna kvar blir man med en gång nummer ett  bland streamingtjänsterna när det gäller betalande kunder. Och det är trots allt det som räknas.

Spotify hävdar att man har 40 miljoner betalande. Det vill säga sådana som betalar mer än noll kronor. Men rabattkunder som fått sex månader gratis för att de förlängt ett mobilabonnemang borde inte räknas som betalande kunder.

Om Apple får fem procent av sina kunder att bli kvar når man över Spotifys 40 miljoner på tre månader…

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB