Hur ska Apples konkurrenter klara sig på åtta procent?
avEnligt en undersökning gjord av Torontobaserade Cannaccord, som redovisas i Wall Street Journal, hade Apple drygt 18 procent av marknaden för smarta mobiler under första kvartalet i år. Cannacord har mätt andel av vinsten bland de åtta största tillverkarna av smarta mobiler 2015. Apple tog enligt Cannarcords analytiker hem 92 procent av vinsten.
Det är en kraftig ökning från 65 procent i fjol.
Omvänt innebär det att de övriga sju tillverkarna ska dela på resterande åtta procent. Och det betyder att de flesta av dem säljer sina mobiler med förlust.
Deras sammanlagda kostnader för design, teknisk utveckling, tillverkning, transporter, marknads- och försäljningspersonal i olika länder, direkta marknadsföringskostnader som annonser i tv, tidningar och på webben, support och service och rabatter blir högre än vad man kan få ut av sina kunder.
Frågan man då måste ställa sig är: Hur länge kan de övriga tillverkarn hålla på med ständiga förluster som följd innan deras aktieägare säger åt dem att göra något annat?
För Apples del understryker Cannacords siffror hur viktig Iphoneserien är för Apples framgångar ekonomiskt. Iphone står för 69 procent av Apples totala intäkter.