Startsida / Inlägg

Apple Music tar in snabbt på Spotify

av Peter Pettersson

Apple Music har över 6,5 miljoner fullbetalande prenumeranter. Det innebär att Apple sedan lanseringen av Apple Music i somras har nått upp till mer än hälften av de fullbetalande kunder som Spotify lyckats skaffa sedan 2006.

Officiellt hävdar Spotify att man har över 20 miljoner betalande användare. Men då räknar man alla som betalar mer än noll kronor. Även sådana som får ”Spotify på köpet” av sin mobiloperatör. Och enligt branschexperter betalar mobiloperatörer mellan 10-20 kronor i månaden för sådana abonnemang.

Med utgångspunkt från Spotifys årsredovisningar kan man dra slutsatsen att bolaget har någonstans mellan 6,5-10 miljoner fullbetalande kunder.

Apple Music har en gratis tremånaders testperiod. Men efter den kostar det fullt pris.

Fördelen med Apples modell är att man inte har gratislyssnare år ut och år in och heller inte behöver gå med på kraftigt subventionerade abonnemang. Abonnemang som kostar lika mycket i royalties till skivbolagen som de som verkligen betalar fullt pris.

Enligt Apples vd Tim Cook har Apple utöver de 6,5 miljoner fullbetalande kunderna för närvarande 8,3 miljoner kunder som kör provperioden.

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Frida Westergård och Nils Höglander
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB