Startsida / Inlägg

Har Transportstyrelsen hört talas om redundans?

av Peter Pettersson

Enligt Transportstyrelsen orsakades flygradarns avbrott av en ovanligt nätverksfel.

– Vi betraktar det som ett unikt fall att det sker ett nätverksavbrott på det här sättet, beskrev Tomas Olsson, enhetschef vid Transportstyrelsen, felet för TT.

Hm, innebar det är även backupnätet inte fungerade?

Eller att omkopplingen inte fungerade?

Eller både och?

Eller att man inte testat backupen tillräckligt och tillräckligt ofta?

Radarsystemet för landets flygledning ska självklart aldrig stanna. Lika litet som en hjärtlungmaskin på en akutmottagning.

Det finns helt enkelt inga ursäkter.

Sedan kan man givetvis inte utesluta att snacket om nätverksavbrott bara är en form av desinformation för att täcka över något allvarligare. Inte minst när SJ:s biljettsystem dök strax efter att flygradarsystemet börjat komma igång igen.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, menar att det är en slump att de två händelserna inträffar samma dag. Mja, det kan det i och för sig vara. Men man behöver inte vara Oliver Stone för att misstänka att det kan finnas ett samband mellan de båda händelserna.

Alternativt har både Transportstyrelsen och SJ behov av att skaffa IT-kompetens.

  • Tjänstgörande redaktör: Jennifer Snårbacka, Mikael Hedmark
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB