Startsida / Inlägg

Spotify fortsätter blöda

av Peter Pettersson

Tio år med röda siffror. Det kan Spotify, som nyligen fyllde tio år se tillbaka på.

Enligt årsredovisningen för 2015 var antalet aktiva användare, det vill säga de som faktiskt använder tjänsten, 89 miljoner. Det kan se imponerande ut. Men Spotifys problem är att minst 60 miljoner av de användarna kostar pengar.

Det förklarar varför bolaget fortsätter att gå med förlust.

De reklamfinansierade gratislyssnarna är en ren förlustaffär för Spotify.

Bolaget säger att man har drygt 30 miljoner betalande användare. Om dessa var fullbetalande skulle årsintäkten från dem bli 99 kronor x 12 månader x 30 miljoner vilket är = 35 640 000 000 kronor eller kanske enklare drygt 35,6 miljarder kronor.

Men förra året var Spotifys intäkter, motsvarande 18 miljarder kronor.

Slutsatsen man kan dra av det är att Spotify, som vägrar tala om hur många av de betalande kunderna som är fullbetalande, inte hade fler än 12-13 miljoner som betalade för ett fullt abonnemang förra året.

Det innebär att Spotify på tio år lyckats skaffa lika många fullbetalande kunder som Apple Music gjort på tio månader.

Resten var sådana som köptes i bulk av mobiloperatörer som använder Spotifyabonnemanget som lockbete för att dra in och behålla kunder. Sådana abonnemang ger mellan 10-15 kronor per månad i intäkt. Inte 99 kronor. De intäkterna täcker inte Spotifys royaltykostnader för musiken användarna lyssnar på.

Och den övervägande delen av Spotifys kunder betalar ingenting. Annonsintäkterna från deras lyssnade täcker inte royaltykostnaderna till skivbolagen. De pengarna måste tas från det de betalande kunderna betalar in.

Slutresultatet blir underskott. För förra året blev förlusten 1,6 miljarder kronor. Det var sju procent sämre än 2014.

Spotifys stora utmaning ligger i att övertyga gratisanvändarna att betala för sig. Om man inte lyckas med det kommer inte de röda siffrorna att försvinna och det kan inte vara så lockande för de aktieinvesterare som Spotify siktar på när bolaget någon gång de närmaste åren tänker ge sig in på börsen.