Startsida / Inlägg

Priset är problemet för mobilt bredband – på mer än ett sätt

av Peter Pettersson

Telekomjätten Ericsson lider av att det går trögt för mobilt bredband. Det är förståeligt med tanke på hur stor del av Ericssons affär det segmentet utgör.

Det beror inte på att det är något fel på mobilt bredband. Tvärtom. Det är en otroligt bra teknisk lösning där vi i Sverige i dag kan komma upp i 40+ Mbs för nedladdning. Vilket motsvarar flera parallella hdtv-strömmar.

Själv har jag använt mobilt bredband i flera år efter att konstaterat att jag inte kan göra affärer med företag som Svensk Infrastruktur som använder sig av minst sagt skrupelfria affärsmetoder när man försöker sälja in fiberlösningar. Dessutom kan jag inte ta med nig fibern på semestern…

Problemet är kostnaden. Både för konsumenter och operatörer. För konsumenter som streamar mycket film är mobil bredband i de flesta fall alldeles för dyrt.  Om hushållet består av fler än två personer behövs troligen ett abonnemang med 200 GB data i månaden. Det går löst på 549 kronor per månad. 6 588 kronor per år.

För operatörerna är problemet att investeringskostnaderna (det vill säga till stor del Ericssons priser) är för höga.

Så kunderna drar sig för att använda mobilt bredband för att det är för dyrt och operatörerna drar sig för investera i mobilt bredband för att kostnaderna är för höga och kunderna för lite intresserade. Och det slår mot Ericsson.

Någon annan lösning än att Ericsson pressar ned investeringskostnaderna är svår att se och det ska bli någon riktig fart på användandet av mobilt bredband.

  • Tjänstgörande redaktörer: Hans Österman och Wayne Seretis
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB