Startsida / Inlägg

Apple måste vända trenden på onsdag

av Peter Pettersson

Det är dags för årets stora Iphonesläpp på onsdag kväll svensk tid. Allt pekar mot två nya Iphonemodeller med 32 GB lagring som minsta alternativ. Något som många efterfrågat i flera år. Med 16 GB är det ofta svårt och ibland omöjligt att ens installera en ny version av operativsystemet IOS utan att radera innehåll på mobilen först.

En ny version av IOS kommer också på onsdag. Om man ska döma av de betaversioner jag använt sedan i somras finns det förbättringar och nyheter. Men inte av de revolutionerande slaget. Och den nya versionen av Apple Music är än mer förvirrande än den förra och inte alls på den nivå som huvudkonkurrenten Spotify. Troligen beroende på att Apple har svårt att släppa gamla Itunes där folk faktiskt köpte musik. En renodling skulle vara bättre.

När det gäller Iphone 7, som den nya modellen troligen kommer att kallas, är de största nyheterna att den blir vatten- och dammtålig och IP-klassas. På tiden. Ett stort antal av konkurrenterna på Androidsidan har varit IP-klassade i flera år. Och att 3,5 millimetersuttaget för hörlurar försvinner och hörlurar som kräver sladd ansluts via en ny typ av lightningkontakt. Sedan blir Iphone 7 snabbare och får bättre kamera, men det är närmast normal vidareutveckling.

Med tanke på att IOS, det vill säga både Iphone och Ipads, gått från över 40 procents marknadsandel 2015 till dryga 27 procent i augusti i år krävs att Apple får fart på försäljningen igen.

Ipad och surfplattor i allmänhet är en nedåtgående marknad. Persondatorer likaså. Och även om Apple Macintoshdatorer gått mot strömmen i flera år har även de tappat i försäljning i år.

Det kommer med all sannolikhet även en ny Apple Watch. Men smarta klockor är inte någon succé för någon. Vare sig Apple eller konkurrenterna. Apple har på det dryga år som gått sedan Apple Watch kom ut i april i fjol sålt färre än 20 miljoner klockor. Det är bäst i klassen, men inte en produkt som kan ersätta intäkterna från Iphones. Apple sålde 40 miljoner Iphones kalenderårets andra kvartal.

Men de 40 miljonerna var sju färre än samma period i fjol. Iphone 6s och 6s Plus fick inte samma genomslag som de första större mobilerna Iphone 6 och 6 Plus fick 2014.

De modeller som visas upp på onsdag måste vara tillräckligt attraktiva för att locka de kunder som köpte en Iphone 6 eller 6s 2014 på tvåårskontrakt att välja en Iphone 7 och inte någon av konkurrenterna på Androidsidan.

Om inte kan vinstmaskinen Apple få problem.

  • Tjänstgörande redaktör: Hans Österman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB