Startsida / Inlägg

Netflix passerar en miljon abonnenter i Sverige

av Peter Pettersson

Amerikanska Netflix  passerade under tredje kvartalet en miljon abonnerande hushåll i Sverige. Det visar en undersökning av analysföretaget Mediavision. Netflix är ohotat störst bland betaltjänsterna på den digitala tv-marknaden.

Undersökningen visar att Netflix under tredje kvartalet 2016 nådde  en fjärdedel av de svenska hushållen i åldersgruppen 15-74 år, motsvarande drygt en miljon abonnenter. Det är ungefär lika mycket som samtliga övriga streamingaktörer sammantaget. Näst störst är MTG:s Viaplay och HBO Nordic.

Totalt sett har cirka 35 procent av hushållen ett abonnemang för en eller flera strömmade betal-TV-tjänster. Inom ett år väntas denna andel passera 40 procent. Därmed närmar sig innehavet av strömmade betal-TV-tjänster gradvis traditionell digital betal-TV som finns i knappt 60 procent av hushållen.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande redaktörer: Erik Melin och Anna-Cajsa Torkelsson
  • Tf chefredaktör och vd: Lena K Samuelsson
  • Tf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB