Världen största medieföretag saknar ansvarig utgivare
avI kölvattnet av det amerikanska presidentvalet har debatten om Facebooks påverkan på val på nytt blossat upp.
I vilken utsträckning den falska information inför valet som spridits på Facebook påverkat valutgången är givetvis omöjligt att säga i dag. Det kan möjligen framtida forskning klarlägga.
Men det mest intressanta, eller snarare skrämmande i sammanhanget, är att Facebook vägrar att ta sitt publicistiska ansvar.
Medier runt om i världen har ansvariga utgivare som får stå till svars om de via sina kanaler sprider felaktig, lögnaktig eller annan information som bryter mot gällande lagstiftning.
Det leder till att ansvariga utgivare ser till att deras organisationer kollar upp materialet innan det publiceras och tar bort sådant som visar sig vara fel om det upptäcks först efter publicering.
Facebook är ett amerikanskt företag som tar bort bilder på nakna kroppsdelar snabbt som blixten. Men i övrigt tar man i stort sett inte bort någonting.
Det finns de som hävdar att Facebook lika lite som posten kan ansvara för innehållet i den information som skickas där. Jag menar att det är ett felaktigt resonemang. Posten kan jämföras med en internetleverantör. Och får, på grund av posthemligheten, inte förhandsläsa det som sänds via dem.
För Facebook är situationen annorlunda. Oavsett hur bolagets ledning ser sitt bolag är det ett mediaföretag. Åtminstone ett mediaföretag också.
En undersökning av Mediavision av väljarnas beteende inför valet i Sverige 2014 visar att Facebook var den viktigaste källan för politisk information för förstagångsväljarna. 60 procent i åldersgruppen 18-25 uppgav att de fick huvuddelen av den politiska information som bidrog till hur de valde att rösta från Facebook.
Då kan man inte som Facebooks grundare Mark Zuckerberg säga att bolaget inte vill vara sanningens väktare, eller som Zuckerberg själv skriver på Facebook: ” jag tror att vi måste vara extremt försiktiga med att bli domare av sanningen”.
Men det är precis det ett medieföretag måste vara. Det håller inte att bara ta in pengarna man tjänar på att användare konsumerar ett innehåll Facebook inte betalat någonting för. Som det största medieföretaget i världen måste Facebook också ta ett publicistiskt ansvar.